Stavanger

En daar liggen we dan, al voor de zesde dag. Op zich liggen we hier best comfortabel. De wasmachine heeft overuren gemaakt voor ons. Alle al dan niet zoute spullen zijn gewassen. De douches zijn heerlijk en het liggeld is te betalen. Maar dit is natuurlijk niet waarvoor we de Noordzee zijn overgestoken. We wachten op onderdelen vanuit Denemarken.

Nog een plaatje van de invaart van dit fjord. Middenin het vaarwater ligt een rotspukkel met een vuurtoren er op. Het is moeilijk te geloven dat het 50 meter verderop 200 meter diep is.
Ook hier in deze omgeving tal van eilandjes.

Dennis is druk geweest met het demonteren van de hele stuurstand. Hij heeft alles minutieus uit elkaar zitten halen en bekeken wat er stuk is.

Ik ben druk geweest met het ontzouten van alles. Niet dat er nu zoveel water via de stuurstand naar binnen gekomen is, maar het geeft wel veel gedoe wanneer een paar liter water anderhalve dag door de boot kan schommelen. Zout trekt water aan en alles blijft dan vochtig. Dat willen we niet. Dus kreeg alles een zoete poetsbeurt.

Van onze hut achterin de boot hebben we een droogkamer gemaakt. Nooit gedacht dat onze ingenieuze bedverwarming nu zo ingezet zou worden. Ook de ontvochtiger die we aan boord hebben, haalt er veel water uit. Toch blijkt het drogen van het matras een gebed zonder eind te zijn. Na zes dagen zit er nog steeds water in.
We waren zo blij toen we uit Nederland vertrokken met een zeilklare boot. Alles lag keurig op zijn plek en zeevast. Daarvan is momenteel niks meer van te zien. De roof is weer veranderd in een werk- en droogruimte.

Gelukkig is het buiten, zeker onder de tent, heerlijk om er te eten. Ook is het om middernacht nog steeds licht genoeg om buiten een boek te kunnen lezen en ‘s morgens om drie uur wordt het alweer licht.

In verband met het lange Hemelvaartsweekend is Jefa, het bedrijf wat onze benodigde materialen gaat leveren, jammer genoeg vier dagen dicht. Ons geduld wordt op de proef gesteld.

Hr Ms Eversen

Wanneer we op zaterdag de stad weer even inlopen zien we ineens dat de Hr Ms Evertsen gaat aanleggen. Terwijl iedereen kijkt naar het machtige schip wat binnenkomt, bedenkt Dennis dat zij vast een uitgebreid assortiment machines aan boord hebben die hij kan gebruiken ter reparatie van de stuurstand. Zover komt het echter niet.

Er ligt elke dag een ander passagierschip aan de kade. Het is een schril contract met de huizen van de plaatselijke bevolking op de achtergrond. Wat een invasie moet dat altijd zijn voor hen. De Hr Ms Evertsen ligt rechts.

We lopen door de pittoreske wijk Gamle met de wit geschilderde huizen. Deze zijn gebouwd in de 18e en 19e eeuw toen de inblik industrie van vis opkwam. Het is leuk om door de straatjes te lopen. Maar de grote passagiersschepen belemmeren het uitzicht nogal.

Op zondagochtend zien we op de parkeerplaats voor Bodyguard de bus van de Picknick / Post NL wielrenploeg verschijnen en vervolgens het hele gevolg. Meerdere ploegen komen er met hun bussen en auto’s. Het blijkt dat de start en finish van de slotrit van de Tour of Norway vandaag hier in Stavanger is. We zijn de stad ingelopen om dit mee te maken. Het was een hele happening met van alles daaromheen. Weer een wachtdag voorbij…

Een Chinees automerk showt zijn auto’s. Dennis zit heerlijk. Ruimte genoeg.
Volgens mij had ik het beter bekeken. De stoel had zelfs een massagestand
En zo starten wij de dag het liefst.
Street art
Het is maar wat je wil horen…
De schildering op de muur van een schildersbedrijf

Hoopvol belt Dennis maandagochtend de op Hemelvaartsdag verstuurde e-mail na. Zegt die mevrouw aan de andere kant van de lijn doodleuk dat er een levertijd van 6 tot 8 weken is! Zowel Dennis als ik verschieten van kleur! De stuurstand is geen voorraaditem meer en wordt enkel nog op verzoek gemaakt. Nee toch! Wat nu?

Bij Jefa in Denemarken wordt de urgentie wel begrepen. We besluiten anders. We dachten dat het sneller was om een complete nieuwe stuurstand te bestellen maar dat blijkt dus niet het geval te zijn. Na intensief contact met de technische man van Jefa besluiten we enkel de onderdelen die stuk zijn te gaan vervangen. Voor nu weten we echter nog niet precies wanneer ze geleverd kunnen worden.


Discover more from SY-Bodyguard

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Comments

Leave a Reply