Latest news:
A new site is launched for our sailing activities.
Check www.ridingwaves.org
for our sailing journals of the ‘Bodyguard’
01-01-2008 Dordrecht
Ook onze lezers wensen we een goed en
gezond 2008!
Wij zijn momenteel druk bezig, op
vele fronten, om de Bodyguard klaar te maken voor onze grote trip. 1 juni willen
we van wal steken, dus geen tijd te verliezen om de scharnieren voor de
bakskisten definitief te maken, verlichting binnen en buiten de boot aan te
leggen, stromend water te realiseren en, tussen de bedrijven door, nog even een
complete hydraulische installatie aan te leggen. In ieder geval de ankerlier te
kunnen laten draaien is toch wel een grote wens… Dat dan ook de boegschroef
bruikbaar wordt en een 6kW 230Vac generator is mooi meegenomen!
29-12-2007 Dordrecht
AD de Dordtenaar heeft ons geïnterviewd
voor de rubriek “Hoe gaat het nu met…” (Klik hier).
Dit naar aanleiding van het van de zomer gepubliceerde artikel. (Klik hier)
25-12-2007 Dordrecht
Groot nieuws te melden: We gaan
volgend jaar DRIE maanden zeilen. Afgelopen week hebben zowel Ank als ik het
bij onze werkgevers rond gekregen om een sabbatical van drie maanden op te
nemen. Stichting Bevolkingsonderzoek Zuid West Nederland te Rotterdam en de
Verkerkgroep te Zwijndrecht bedankt voor het mogelijk maken van de trip.
Wat gaan we doen….
Allereerst gaan we langs de
Belgische kust afzakken en vervolgens oversteken naar Engeland (Dover).
Vervolgens afzakken tot Wight (hé klink bekend van ons Kolibri avontuur) Het
plan is dan om in één tocht flink zuidelijk te steken, over de golf van
Biskaje, tot Spanje of Portugal. Een must voor de trip zijn de Portugese Rio’s.
Eenmaal in Portugal gaan we afhankelijk van het weer zuidelijke (Madeira),
westelijk (Azoren), oostelijk (Middellandse zee) of misschien gewoon lekker
rustig de hele Portugese, Spaanse en Franse kust ontdekken.
21-09-2007 08:00 Makkum
--- To be Continued ---
14-09-2007 07:00 Maassluis
Enigszins ruw worden we gewekt door
het geluid van sloophamers. Recht tegenover onze overnachtingsplaats wordt een
gebouw gesloopt. Nadat een derde sloophamer in actie komt capituleren wij en
besluiten maar onderweg te ontbijten en alvast richting de “paddestoelen” te
varen. We zijn nog voor kentering op zee en nemen de strooom tegen voor lief.
Er staat genoeg wind om lekker te kunnen zeilen en gaan ondanks de 1,5 knopen
stroom tegen met een knoop op 6 á 7 voorspoedig richting IJmuiden.
13-09-2007 19:05 Rotterdam Erasmusbrug
Net op tijd gaan we nu door “De
Zwaan”, de Erasmusbrug te Rotterdam. Zelfs de tram staat even stil als de
Bodyguard gracieus onder “De Zwaan” door vaart. En doorvaren doen we, want er staat
een aardige stroom tegen op de Maas. Vanaf de Noord hebben we er flink de
sokken in moeten zetten om op tijd onder de Brienenoordbrug door te zijn en ons
te melden voor de opening van de Koninginnebrug.
We lagen goed op schema en hoopten
zelfs een opening eerder door de Alblasserdamsebrug te kunnen varen. Dat ging
helaas niet door in verband met de spits-stremming van de Alblasserdamsebrug.
07-09-2007 20:00 Grevelingen
Na een aantal fantastische weken
aan boord gaan we weer onderweg naar Dordrecht. De Bodyguard zal welgeteld vier
dagen de thuishaven opsieren en dan gaan
we weer onderweg. Ditmaal naar Makkum in Friesland. Uiteraard doen we dit weer
buitenlangs. De planning is om het weekend van 21 t/m 23 september mee te doen
met de “Makkum-Makkum” toertocht van de Nederlandse Vereniging van Toerzeilers.
19-08-2007 20:45 Grevelingen
We kunnen er geen genoeg van
krijgen. We gaan een paar weken op de boot wonen. Ons tijdelijk adres is
Bruinisse in Zeeland. Overdag werken en ’s avonds en in het weekend lekker
zeilen op de Grevelingen en de Keten.
12-08-2007 16:45 Dordrecht
Aan alles komt een eind. Ook aan
deze fantastische maidentrip. We hebben Jutland succesvol gerond. Vanaf Texel
(NL) onder lichte condities in 53 uur naar Thyboron (DK) gevaren. Veel mensen
vroegen of we blij waren na ongeveer 50 uur land te zien en of we niet moe
waren. Het was uiteraard leuk om Thyboron nu vanaf de Noordzee kant te
benaderen, maar we hadden eigenlijk zo iets van “jammer dat we er nu al zijn”.
Moe waren we in het geheel niet. We hebben een lichtweer wachtschema
aangehouden van 4 uur op en 4 uur af. Met 2 á 3 slaap periodes tijdens de
‘wacht-af’ slaap je gemiddeld toch zo’n 10 uur en dat is in mijn geval heel wat
meer dan onder normale omstandigheden. Vanaf de uitgang van het Limfjord bij
Hals hebben we de gehele terugtocht via de Grote Belt, het Noord-Oostzee kanaal
en de Duitsebocht wind tegen gehad. Gemiddelde winden tussen de 25 en 35 knopen
waren de norm en aan de uitschieters van 40+ waren we op een gegeven moment ook
gewend. Hierdoor konden we de boot uitstekend testen en …… De Bodyguard heeft
zich uitstekend gehouden!! Ank is een mooi verslag van de trip aan het
schrijven dus….. To Be Continued
Op vakantie naar
Denemarken. Check onze positie op: http://www.winlink.org/positions/PosReportsDetail.aspx?callsign=PA3DKT
15-07-2007 13:00 Dordrecht
Afgelopen weken hebben in het teken
gestaan van het klaar maken van de Bodyguard voor haar Maidentrip naar
Denemarken. In de eerste weken hebben we in het weekend gevaren en door de week
geklust aan de boot. Na een paar weken zagen we de vakantiedatum met rasse
scheden dichterbij komen en hebben we ook een paar weekenden ‘geofferd’ aan het
maken van een aantal essentiële zaken aan boord van de DBG. Zou hebben we van
ons eerste zeereisje geleerd dat een stuurautomaat toch wel erg lekker zou zijn
op ruime koersen. De Bodyguard stuurt als een raceauto op die koersen. Dat heb
je nu eenmaal met een vin-kieler, maar in combinatie met een breed achterschip
is het intensief sturen bij zeegang. Oké een stuurautomaat is zo besteld, maar
het goed installeren ervan is wel wat werk. Ook heeft zo’n ding energie nodig,
enige vorm van elektrische installatie hebben we nog niet aan boord. Dus gaan
we “even” 750Ah aan gel accu’s installeren, een laderomvormer combi, een
galvanische scheidingstrafo, een accu-hoofd verdeling met diverse
mes-zekeringen, de installatieautomaten voor de lichtte verbruikers en die voor
de zware verbruikers. Ook is het wel handig dat de motor boven gestart kan
worden en dat het voorgloeien automatisch gebeurd. Op het laatst hier nog een
printje voor getekend, want alles dient wel dubbelpolig uitgevoerd te worden en
de gloeibougies, de temperatuursensor en de gloeiautomaat van de in de motor
zijn dat niet. Een zwemtrap vonden we ook essentieel als veiligheid middel,
want je komt niet zomaar aan boord zonder zo’n trap. Ik haf al vanaf 6 juli
vakantie dus ook de eerste vakantieweek nog flink aan het klussen geweest.
Maar goed we gaan nu eindelijk
vertrekken voor de Maidentrip. Om 13:00 is het trossen los vanaf de werf en
snel naar de spoorbrug want die draait om 13:15.
24-06-2007 12:30 Dordrecht
De Bodyguard gaat via de
scheepshelling gecontroleerd te water. Vele omstanders (ruim 130 gasten waren
aanwezig bij de doop!) waren getuige van de definitieve tewaterlating van onze
boot. Voorafgaand aan de doop hebben we onze gasten in vogelvlucht meegenomen
in het wel en wee van zeven (7) jaar bouwen aan ons droomschip. Een
presentatie, met medewerking van Hélène en François door Ank samengesteld op
een groot scherm in de bouwloods gaf een aardig beeld wat er zoal komt kijken
bij zo’n groot project.
Na een showrondje te hebben gevaren
werden voor de gasten een uitgebreide lunch geserveerd en kon met een kijkje
aan boord nemen.
Al met al een fantastische dag,
waarvoor we gelukkig zowel bij de voorbereiding als de uitvoering hiervan
geholpen zijn door vele vrienden. De opkomst was veel groter dan aanvankelijk
geraamd, maar gelukkig hadden we vele helpen de handen. Iedereen bedankt voor
dit onvergetelijke moment. In het bijzonder willen we Dorine, Marian, en nogmaals Hélène en François bedanken voor het
vele werk zowel bij de voorbereiding als de uitvoering! Foto’s van de doop zij
hier te vinden: http://www.joppe.net/forna37/De
Doop
24-06-2007 12:15 Dordrecht
“Ik doop u Bodyguard en wens u en uw
bemanning een behouden vaart” en toen een fantastische knal. De tweede
stootrand van de Bodyguard was vele malen sterker dan het glas van de Champagne
fles.
Op de werf van mijn vader “De
Watergeus”, gelukkig voortgezet door zijn toenmalige vennoot René van Pelt
hebben we ondanks vele onzekerheden toch de boot kunnen afbouwen. Hier moest en
zou de boot dan ook gedoopt worden als laatste nieuwbouw schip op de plaats van
de voormalige familiewerf waar, als het aan de prestigieuze gemeente Dordrecht
ligt, over enige tijd alle industrie verdwenen zal zijn en enkel dure
koophuizen moeten verrijzen. In het lokale Dagblad de “Dordtenaar” is er zelfs
een artikel geschreven over de bouw van de boot, dat u hier kunt inzien: http://www.joppe.net/forna37/ank
en dennis.pdf
30-04-2007 17:00 Scheveningen
En dat was dus windkracht 8 op de
kop. We wilden bij Stellendam naar binnen en de wind had al een aardig krachtje
en die deed er daar in de Slenk nog een schepje bovenop. Inmiddels de rolfok
gewisseld voor de 60% werkfok en dat was maar goed ook. Recht in de wind de
geul in kruisen. Wat een spectakel. Alle boten om ons heen streken de zeilen en
gingen verder op de motor, maar wij waren aan het testzeilen dus ook hier was
het werken geblazen. Met opvallend gemak maakte we steeds kortere slagen, tot
kort op het stand en dan “klaar om te wenden … REEEEEE” Ook Ank begon langzaam
te wennen aan onze nieuwe boot. Grotere krachten op het tuig maar stabieler en
veel gemoedelijker dan onze kleinere Kolibri. Alles werkt fantastisch en overal
waar we een lier wensen staat er een. Ook de verhaal blokken werken prima en
staan op de juiste plaats. ’s Avonds komen we aan in Dordrecht. Wat en onthaal!
Duizenden mensen op de kade en een groot en spectaculair vuurwerk! Was dit voor
ons of had dat iets te maken met de afsluiting van Koninginnedag? Eer waren wel
vele bekenden op de kade dus we houden het maar op het eerste☺
29-04-2007 17:00 Scheveningen
Wat een fantastisch gevoel om voor
het eerst met onze Forna te zeilen op ruimer water. Er stond een lekker windje,
kracht 5 á 6 en het was prima bezeilt naar Scheveningen. Mijn ouders
verwelkomde ons en hebben mooie foto’s gemaakt vanaf de Noordpier, vol onder
tuig. We waren uiteindelijk veel te vroeg in Scheveningen want de Forna ging
als de brandweer. Maar even voorbij Monster gevaren om mijn ouders de
gelegenheid te geven een plekje te vinden voor de “photo shoot”
28-04-2007 12:00 Sneek
Ank heeft gisteren de zeilen
opgehaald. Naast het grootzeil en rolfok ook een 60% werkfok en een knal oranje
stormfok. We hebben net de zeilen gepast en alles past perfect. Een pluim voor
de zeilmaker dat alles in één keer past. De tuiger kan nu de laatste zaken
afronden, zoals het splisen van de spectra val voor de rolfok. Deze hebben we
op een railtje, zodat er niet constant een enorme bos opgeschoten val bij de
mast loopt te bungelen. De stormfok hebben we gepast, oeps wat is dat ding fel
oranje. Deze bergen we snel op en hopen we nooit te hoeven zetten want dan zijn
we echt in omstandigheden beland die we hopen te vermijden.
We nemen afscheid van het
zeilmakersteam en gaan voor het eerst zeilen!!!! Eerst via het PM-kanaal terug
naar Stavoren en dan via het IJselmeer en IJmuiden de zee op. Toevallig komen
we in Lelystad mij tante tegen en enkele vrienden van de Kolibriclub. Dus die
komen even snel aan boord kijken, wat we afsluiten met een borrel aan boord. In
de avond/nacht nog even door naar Amsterdam.
1-04-2007 16:30 Sneek
Neen, het is geen grap. We liggen
bij de tuiger en morgen gaat de mast er op. We zijn heel nieuwsgierig hoe de
Forna er dan uit gaat zien!!!
31-03-2007 18:00 Enkhuizen
Nog bijtijds in Enkhuizen
aangekomen. Er liggen toch nog aardig wat boten in de oude haven. Gezellig
sfeertje en leuk om hier weer eens te zijn en al helemaal om hier met de Forna
te zijn. Het Ijselmeer ging prima al zorgde de typische ijselmeergolfje bij
windkracht vijf voor de eerste echte bewegingen van de boot. Ook het eerste buiswater
hebben we over de boot gehad. Onze opstappers hebben de boot prima gestuurd.
Blijkt maar weer hoe goed het ontwerp stuurt…
30-03-2007 20:30 Utrecht
We zijn gekomen tot een mijl of 8
in het Amsterdam-Rijn kanaal. We overnachten voor een in ongebruik geraakte
sluis van het oude deel van het Merwedekanaal , een zij arm van het AR-kanaal.
De boot heeft zicht prima gehouden, de motor loopt goed en wat echt opvalt is
het bijzonder goede stuurgedrag van de Forna. Voor de sluis van Vianen hebben
we geoefend met aanleggen en achteruit varen in afwachting van onze schutting
en dat ging verbazingwekkend gemakkelijk. Morgen gaan we verder over het
AR-kanaal en hopen we tot Enkhuizen op het Ijselmeer te komen. Morgen komen
François en Hélène aan boord om Ank af te lossen. Waarschijnlijk varen ze een
stuk AR-kanaal mee en maken ze de maidentrip over het eerste gedeelte van het
Ijselmeer mee.
30-03-2007 11:00
Het werd gisteren te laat om nog
bij daglicht een redelijk stuk te varen. We hebben dus lekker in de haven geslapen.
Onze eerste nacht op de Forna!!!. Het was geweldig. Heerlijk om wakker te
worden in de boot. Voor mij (Dennis) kwam voor het eerst een soort van
voorzichtig besef dat al die jaren van bouwen nu echt resulteren in een varend
thuis. Het was heel onwerkelijk om de trossen los te gooien en drie dagen varen
voor de boeg te hebben. Dat was lang geleden……….DRIE DAGEN…en….SAMEN !!!!
29-03-2007 9:56
De kiel is weer nat! De boot is
zojuist te water gegaan. Er zijn weddenschappen afgesloten op de positie van de
waterlijn. Wat ik vermoede omt uit: de voorzijde van de waterlijn raakt net het
water terwijl deze er bij de spiegel nog ruim 5cm bovenuit steekt. We hebben
teveel gecorrigeerd voor het typische “achteroverliggen” van de Forna. We
moeten zo snel mogelijk onderweg naar Sneek. De tuiger aldaar wil a.s. maandag
de mast zetten.
21-03-2007 3:00
Er wordt nog steeds geschuurd.
Vandaag zouden we te water hebben willen gaan, maar er zijn weer enkele
onvoorziene zaken die meer tijd hebben gekost. Zo is de koppelleiding van de
dieseltank een spelbreker. Deze wil maar niet dicht en blijft ‘tranen’. We
besluiten het rigoureus te veranderen
want lekkende diesel in de boot willen we niet. Verder is de interieur ploeg
lekker bezig en zouden we het liefste ook echt alle laklagen af willen maken.
Buiten is het akelig fris en in de loods is het goed toeven en droogt de lak
ook prima. We besluiten de tewaterlating een week op te schuiven.
07-03-2007 10:35
De timmermannen zijn bijna klaar.
Vandaag hebben we de vloer afgenomen. Het was in één wordt prachtig. We waren
er allebei wel even stil van: is dit echt onze
boot??
Een nieuwe mijlpaal: de boot gaat
uit de timmerloods naar een kleinere ‘prive’ loods. Hier kunnen we meer uren
maken en gaan we proberen het interieur zo goed mogelijk te conserveren. Het
plan is vijf (5 !!) lagen blanke lak op al het hout en zelfs zeven lagen op de
vloer. Ook het onderwaterschip behoefd nog enige aandacht: er moet geschakeld
worden van het tweecomponenten systeem naar een goede body voor de ééncomponent
antifouling lagen. Ook hier willen we een goede laagdikte halen dus de komende
weken wordt het schuren, schilderen, schuren, schilderen, schuren, schilderen,
schuren, schilderen, schuren, schilderen enz.
25-01-2007 01:00
Het gaat supper! De natte cel,
navigatiehoek en het kombuis zijn geplaatst. Wat opvalt is dat de binnenruimte
alleen maar groter lijkt te worden, ondanks dat er natuurlijk ruimte wegvalt
door de geplaatste meubels.
12-01-2007 03:00
Allereerst een goed en gezond 2007
toegewenst aan alle lezers van deze site!
Even een korte update. Er wordt
druk getimmerd door Bert Goorden en zijn mannen. Het ziet er allemaal prachtig
uit. Er is gestart met de voorkooi en vervolgens is de achterkooi geplaatst.
Nadat de kozijnen gemaakt zijn is ook het hoofdschot, net voor de
mastondersteuning en het schoot tussen kombuis en achterkooi geplaatst.
Momenteel wordt de natte cel betimmerd en wordt er door ons druk gepuzzeld met
ovens, wasbakken en toiletpotten om te komen tot definitieve keuze’s en dan ook
de inbouwmaten vast te leggen. Dit kost best veel tijd door gebrekkige
technische- en maatvoeringsinformatie. Tussen de timmerbedrijven door leggen
wij elektra, water en gas buizen en doen tal van klusjes die toch altijd weer meer
tijd kosten. Inmiddels is het stuurwerk ook volledig geplaatst en afgesteld,
dus tijdens de volgende trip, die gaat overigens naar de mastenmaker, kunnen we
met het stuurwiel sturen. Ben nieuwsgierig wanneer dat zal zijn!
09-11-2006 11:00
En weer uit het water. Het wordt al
een aardige routine. Nee, het maakt niet uit waar je de stroppen zet. Als je er
maar eentje vóór en eentje achter de kiel doet. Ja je mag al hijsen hoor. Het
maakt niet uit dat de motor nog draait, we hebben toch kiel koeling. Lekker
makkelijk zo’n no-nonsense schip. Om 12:30 staat de boot aan de timmervloer,
haar thuishaven voor de komende maanden.
08-11-2006 16:30
Aankomst in Dintelmond. De boot
vaart prima. Bij 1500 toeren varen we een comfortabele 5,5 knopen. Bij 1750
toeren 6,3 knopen en met een beetje meer gas zitten we op rompsnelheid, 7,5
knopen. We hebben nog niet vol gas gegeven om de motor een rustige start te
gunnen. Snel nog even een babbeltje maken met de timmermannen.
08-11-2006 13:00
Tussenstop om te tanken in de Kilhaven
bij Willemsdorp. Het weer is slechter aan het worden en we hebben een straffe
wind op de kop. De opkomende mist en motregen maken het koud, maar binnen in de
boot is het heerlijk. We liggen naast de Forna van Richard. Hij moest eens
weten dat wij nu hier liggen. Hij zou direct stoppen met werken en komen
kijken.
08-11-2006 10:30
We maken los voor de ‘maidentrip’
naar Dintelmond. We hebben het plan gevat om via het Wantij en de Ottersluis
naar het Hollandsdiep te varen en niet via de Kil. Kunnen we het rustig aan
doen en hebben we nog geen drukke scheepvaart in het begin. Het is wel wat
langer varen, maar dat is geen probleem, het kan ons niet lang genoeg duren!
07-11-2006 23:20
Stiekem in het donker de trossen
losgegooid en een stukje gevaren. Genieten!! De boot sprint vooruit nu de
teugels los zijn.Wat luistert de boot goed naar het roer en het manoeuvreren op
de motor gaat ook prima. Ik kan geen genoeg krijgen van het draaien van bochten
en het droog oefenen met aanleggen. Het is dat het donker is en de havendienst
in de buurt is anders had ik de hele nacht wel kunnen varen. Morgen onze
‘maidentrip’naar Dintelmond.
06-11-2006 23:00
Motor voor het eerst gestart. Hij
sloeg direct aan en loopt heel mooi.
04-11-2006 10:30
Geen gezicht. De kleine Kolibrie
die onze 37-voeter naar de werf sleept. Gaat eigenlijk nog best vlot want om
10:45 meren we af aan de werf. Na veertien weken weer op de plaats waar alles
begonnen is. Nadat het stuwdruklager opnieuw is gemonteerd i.v.m. een kleine
scheefstand hebben we de motor op de fundatie gezet. Nu de zaak nog ‘even’ af
monteren.
03-11-2006 02:40
Eindelijk de laatste hand gelegd
aan het PU-verwijderen. WAT EEN ENORME KLUS is het geweest. Zaterdag willen we
naar de werf om de motor te plaatsen. Woensdag moeten we onderweg naar de
timmerman in Dintelmond.
15-10-2006 13:00
Aankomst WSV ‘Biesbosch’ Voor het
eerst met de nieuwe boot in onze jachthaven. Wat een feestelijke intocht zou
moeten worden wordt nu overstemd door de PU-isolatie ellende. Het bericht van
enorme tegenvaller is ons al vooruitgesneld en iedereen in de haven en vele
andere bezoekers hebben het er al over.
14-10-2006 11:35
Weer te water. Zo snel mogelijk de
luiken en ramen plaatsen om de boot wind en regen dicht te maken.
13-10-2006 20:00
Het PU verwijderen wordt nog een
hele klus. We zijn met vier man aan de slag gegaan en het schiet totaal niet
op. Zo ongeveer elk soort gereedschap uitgeprobeerd om het harde schuim (twee
componenten) te verwijderen, maar niet echt een ideale oplossing gevonden. Het
blijft een combinatie techniek met een reciprozaag voorzien van een speciaal
omgezet zaagblad, een haakse kapzaag en een grove rasp.
Morgen zouden we te water gaan en
de motor gaan plaatsen, zodat we woensdag naar de timmerman konden gaan, maar
we hebben besloten de boot naar Dordrecht terug te slepen. Hierdoor is de boot
dichter bij huis, zodat er minder reistijd verloren gaat voor ons en onze
helpers. De timmerman gebeld om uitstel te vragen. Er kan donderdag niet
begonnen worden met betimmeren!
11-10-2006 20:00
Een dag na het isoleren. Een drama.
Er is veel te veel isolatie gespoten. Hoeveel te veel is niet te zien want
bijna al het grondhout is volledig ondergespoten. We zijn begonnen met het
verwijderen van het PU-schuim op de plaatsen waar we grondhout verwachten. Dit
kan nog wel eens een hele klus gaan worden.
10-10-2006 3:00
Eindelijk klaar met het schilderen
en grondhout zetten. Morgen (eigenlijk vandaag) gaat het isolatiebedrijf
PU-sprayisolatie aanbrengen. Dit schuim komt direct tegen het met epoxy
geschilderde staal en tussen het grondhout. Een perfecte en duurzame isolatie.
27-07-2006 10:30
Sleep naar de firma Crezée te Lage
Zwaluwe om te schilderen. Om 11:50 is de boot weer op het droge gezet. De boot
heeft slechts 28 uur in het water gelegen. Slechts oppervlakkige roest was
zichtbaar, maar voor ons was de tijd in het water veeeeeel te kort.
26-07-2006 06:40
De boot is te water! Uiteindelijk, na
een zo’n zes jaar bouwen drijft onze boot op het water van het Wantij. Hier
hebben we jaren naar uit gekeken en op mooie zomerse dagen zoveel bekenden
voorbij zien varen. Nu drijven we zelf en hebben we een ere rondje gevaren.
Weliswaar op sleeptouw maar het was fantastisch! De boeg van de boot ligt nog
wel erg hoog in het water, maar er moet dan ook nog een volledige betimmering
in.