Latest news:

 

A new site is launched for our sailing activities. Check www.ridingwaves.org for our sailing journals of the ‘Bodyguard’

 

 

01-01-2008 Dordrecht

Ook onze lezers wensen we een goed en gezond 2008!

 

Wij zijn momenteel druk bezig, op vele fronten, om de Bodyguard klaar te maken voor onze grote trip. 1 juni willen we van wal steken, dus geen tijd te verliezen om de scharnieren voor de bakskisten definitief te maken, verlichting binnen en buiten de boot aan te leggen, stromend water te realiseren en, tussen de bedrijven door, nog even een complete hydraulische installatie aan te leggen. In ieder geval de ankerlier te kunnen laten draaien is toch wel een grote wens… Dat dan ook de boegschroef bruikbaar wordt en een 6kW 230Vac generator is mooi meegenomen!

 

29-12-2007 Dordrecht

AD de Dordtenaar heeft ons geïnterviewd voor de rubriek “Hoe gaat het nu met…” (Klik hier). Dit naar aanleiding van het van de zomer gepubliceerde artikel. (Klik hier)

 

25-12-2007 Dordrecht

Groot nieuws te melden: We gaan volgend jaar DRIE maanden zeilen. Afgelopen week hebben zowel Ank als ik het bij onze werkgevers rond gekregen om een sabbatical van drie maanden op te nemen. Stichting Bevolkingsonderzoek Zuid West Nederland te Rotterdam en de Verkerkgroep te Zwijndrecht bedankt voor het mogelijk maken van de trip.

Wat gaan we doen….

Allereerst gaan we langs de Belgische kust afzakken en vervolgens oversteken naar Engeland (Dover). Vervolgens afzakken tot Wight (hé klink bekend van ons Kolibri avontuur) Het plan is dan om in één tocht flink zuidelijk te steken, over de golf van Biskaje, tot Spanje of Portugal. Een must voor de trip zijn de Portugese Rio’s. Eenmaal in Portugal gaan we afhankelijk van het weer zuidelijke (Madeira), westelijk (Azoren), oostelijk (Middellandse zee) of misschien gewoon lekker rustig de hele Portugese, Spaanse en Franse kust ontdekken.

 

21-09-2007 08:00 Makkum

 

--- To be Continued ---

 

 

14-09-2007 07:00 Maassluis

Enigszins ruw worden we gewekt door het geluid van sloophamers. Recht tegenover onze overnachtingsplaats wordt een gebouw gesloopt. Nadat een derde sloophamer in actie komt capituleren wij en besluiten maar onderweg te ontbijten en alvast richting de “paddestoelen” te varen. We zijn nog voor kentering op zee en nemen de strooom tegen voor lief. Er staat genoeg wind om lekker te kunnen zeilen en gaan ondanks de 1,5 knopen stroom tegen met een knoop op 6 á 7 voorspoedig richting IJmuiden.

 

13-09-2007 19:05 Rotterdam Erasmusbrug

Net op tijd gaan we nu door “De Zwaan”, de Erasmusbrug te Rotterdam. Zelfs de tram staat even stil als de Bodyguard gracieus onder “De Zwaan” door vaart. En doorvaren doen we, want er staat een aardige stroom tegen op de Maas. Vanaf de Noord hebben we er flink de sokken in moeten zetten om op tijd onder de Brienenoordbrug door te zijn en ons te melden voor de opening van de Koninginnebrug.

We lagen goed op schema en hoopten zelfs een opening eerder door de Alblasserdamsebrug te kunnen varen. Dat ging helaas niet door in verband met de spits-stremming van de Alblasserdamsebrug.

 

07-09-2007 20:00 Grevelingen

Na een aantal fantastische weken aan boord gaan we weer onderweg naar Dordrecht. De Bodyguard zal welgeteld vier dagen de thuishaven  opsieren en dan gaan we weer onderweg. Ditmaal naar Makkum in Friesland. Uiteraard doen we dit weer buitenlangs. De planning is om het weekend van 21 t/m 23 september mee te doen met de “Makkum-Makkum” toertocht van de Nederlandse Vereniging van Toerzeilers.

 

19-08-2007 20:45 Grevelingen

We kunnen er geen genoeg van krijgen. We gaan een paar weken op de boot wonen. Ons tijdelijk adres is Bruinisse in Zeeland. Overdag werken en ’s avonds en in het weekend lekker zeilen op de Grevelingen en de Keten.

12-08-2007 16:45 Dordrecht

Aan alles komt een eind. Ook aan deze fantastische maidentrip. We hebben Jutland succesvol gerond. Vanaf Texel (NL) onder lichte condities in 53 uur naar Thyboron (DK) gevaren. Veel mensen vroegen of we blij waren na ongeveer 50 uur land te zien en of we niet moe waren. Het was uiteraard leuk om Thyboron nu vanaf de Noordzee kant te benaderen, maar we hadden eigenlijk zo iets van “jammer dat we er nu al zijn”. Moe waren we in het geheel niet. We hebben een lichtweer wachtschema aangehouden van 4 uur op en 4 uur af. Met 2 á 3 slaap periodes tijdens de ‘wacht-af’ slaap je gemiddeld toch zo’n 10 uur en dat is in mijn geval heel wat meer dan onder normale omstandigheden. Vanaf de uitgang van het Limfjord bij Hals hebben we de gehele terugtocht via de Grote Belt, het Noord-Oostzee kanaal en de Duitsebocht wind tegen gehad. Gemiddelde winden tussen de 25 en 35 knopen waren de norm en aan de uitschieters van 40+ waren we op een gegeven moment ook gewend. Hierdoor konden we de boot uitstekend testen en …… De Bodyguard heeft zich uitstekend gehouden!! Ank is een mooi verslag van de trip aan het schrijven dus….. To Be Continued

 

Op vakantie naar Denemarken. Check onze positie op: http://www.winlink.org/positions/PosReportsDetail.aspx?callsign=PA3DKT

 

15-07-2007 13:00 Dordrecht

Afgelopen weken hebben in het teken gestaan van het klaar maken van de Bodyguard voor haar Maidentrip naar Denemarken. In de eerste weken hebben we in het weekend gevaren en door de week geklust aan de boot. Na een paar weken zagen we de vakantiedatum met rasse scheden dichterbij komen en hebben we ook een paar weekenden ‘geofferd’ aan het maken van een aantal essentiële zaken aan boord van de DBG. Zou hebben we van ons eerste zeereisje geleerd dat een stuurautomaat toch wel erg lekker zou zijn op ruime koersen. De Bodyguard stuurt als een raceauto op die koersen. Dat heb je nu eenmaal met een vin-kieler, maar in combinatie met een breed achterschip is het intensief sturen bij zeegang. Oké een stuurautomaat is zo besteld, maar het goed installeren ervan is wel wat werk. Ook heeft zo’n ding energie nodig, enige vorm van elektrische installatie hebben we nog niet aan boord. Dus gaan we “even” 750Ah aan gel accu’s installeren, een laderomvormer combi, een galvanische scheidingstrafo, een accu-hoofd verdeling met diverse mes-zekeringen, de installatieautomaten voor de lichtte verbruikers en die voor de zware verbruikers. Ook is het wel handig dat de motor boven gestart kan worden en dat het voorgloeien automatisch gebeurd. Op het laatst hier nog een printje voor getekend, want alles dient wel dubbelpolig uitgevoerd te worden en de gloeibougies, de temperatuursensor en de gloeiautomaat van de in de motor zijn dat niet. Een zwemtrap vonden we ook essentieel als veiligheid middel, want je komt niet zomaar aan boord zonder zo’n trap. Ik haf al vanaf 6 juli vakantie dus ook de eerste vakantieweek nog flink aan het klussen geweest.

Maar goed we gaan nu eindelijk vertrekken voor de Maidentrip. Om 13:00 is het trossen los vanaf de werf en snel naar de spoorbrug want die draait om 13:15.

24-06-2007 12:30 Dordrecht

De Bodyguard gaat via de scheepshelling gecontroleerd te water. Vele omstanders (ruim 130 gasten waren aanwezig bij de doop!) waren getuige van de definitieve tewaterlating van onze boot. Voorafgaand aan de doop hebben we onze gasten in vogelvlucht meegenomen in het wel en wee van zeven (7) jaar bouwen aan ons droomschip. Een presentatie, met medewerking van Hélène en François door Ank samengesteld op een groot scherm in de bouwloods gaf een aardig beeld wat er zoal komt kijken bij zo’n groot project.

Na een showrondje te hebben gevaren werden voor de gasten een uitgebreide lunch geserveerd en kon met een kijkje aan boord nemen.

Al met al een fantastische dag, waarvoor we gelukkig zowel bij de voorbereiding als de uitvoering hiervan geholpen zijn door vele vrienden. De opkomst was veel groter dan aanvankelijk geraamd, maar gelukkig hadden we vele helpen de handen. Iedereen bedankt voor dit onvergetelijke moment. In het bijzonder willen we Dorine, Marian, en  nogmaals Hélène en François bedanken voor het vele werk zowel bij de voorbereiding als de uitvoering! Foto’s van de doop zij hier te vinden: http://www.joppe.net/forna37/De Doop

 

24-06-2007 12:15 Dordrecht

“Ik doop u Bodyguard en wens u en uw bemanning een behouden vaart” en toen een fantastische knal. De tweede stootrand van de Bodyguard was vele malen sterker dan het glas van de Champagne fles.

Op de werf van mijn vader “De Watergeus”, gelukkig voortgezet door zijn toenmalige vennoot René van Pelt hebben we ondanks vele onzekerheden toch de boot kunnen afbouwen. Hier moest en zou de boot dan ook gedoopt worden als laatste nieuwbouw schip op de plaats van de voormalige familiewerf waar, als het aan de prestigieuze gemeente Dordrecht ligt, over enige tijd alle industrie verdwenen zal zijn en enkel dure koophuizen moeten verrijzen. In het lokale Dagblad de “Dordtenaar” is er zelfs een artikel geschreven over de bouw van de boot, dat u hier kunt inzien: http://www.joppe.net/forna37/ank en dennis.pdf

 

30-04-2007 17:00 Scheveningen

En dat was dus windkracht 8 op de kop. We wilden bij Stellendam naar binnen en de wind had al een aardig krachtje en die deed er daar in de Slenk nog een schepje bovenop. Inmiddels de rolfok gewisseld voor de 60% werkfok en dat was maar goed ook. Recht in de wind de geul in kruisen. Wat een spectakel. Alle boten om ons heen streken de zeilen en gingen verder op de motor, maar wij waren aan het testzeilen dus ook hier was het werken geblazen. Met opvallend gemak maakte we steeds kortere slagen, tot kort op het stand en dan “klaar om te wenden … REEEEEE” Ook Ank begon langzaam te wennen aan onze nieuwe boot. Grotere krachten op het tuig maar stabieler en veel gemoedelijker dan onze kleinere Kolibri. Alles werkt fantastisch en overal waar we een lier wensen staat er een. Ook de verhaal blokken werken prima en staan op de juiste plaats. ’s Avonds komen we aan in Dordrecht. Wat en onthaal! Duizenden mensen op de kade en een groot en spectaculair vuurwerk! Was dit voor ons of had dat iets te maken met de afsluiting van Koninginnedag? Eer waren wel vele bekenden op de kade dus we houden het maar op het eerste☺

 

29-04-2007 17:00 Scheveningen

Wat een fantastisch gevoel om voor het eerst met onze Forna te zeilen op ruimer water. Er stond een lekker windje, kracht 5 á 6 en het was prima bezeilt naar Scheveningen. Mijn ouders verwelkomde ons en hebben mooie foto’s gemaakt vanaf de Noordpier, vol onder tuig. We waren uiteindelijk veel te vroeg in Scheveningen want de Forna ging als de brandweer. Maar even voorbij Monster gevaren om mijn ouders de gelegenheid te geven een plekje te vinden voor de “photo shoot”

 

28-04-2007 12:00 Sneek

Ank heeft gisteren de zeilen opgehaald. Naast het grootzeil en rolfok ook een 60% werkfok en een knal oranje stormfok. We hebben net de zeilen gepast en alles past perfect. Een pluim voor de zeilmaker dat alles in één keer past. De tuiger kan nu de laatste zaken afronden, zoals het splisen van de spectra val voor de rolfok. Deze hebben we op een railtje, zodat er niet constant een enorme bos opgeschoten val bij de mast loopt te bungelen. De stormfok hebben we gepast, oeps wat is dat ding fel oranje. Deze bergen we snel op en hopen we nooit te hoeven zetten want dan zijn we echt in omstandigheden beland die we hopen te vermijden.

We nemen afscheid van het zeilmakersteam en gaan voor het eerst zeilen!!!! Eerst via het PM-kanaal terug naar Stavoren en dan via het IJselmeer en IJmuiden de zee op. Toevallig komen we in Lelystad mij tante tegen en enkele vrienden van de Kolibriclub. Dus die komen even snel aan boord kijken, wat we afsluiten met een borrel aan boord. In de avond/nacht nog even door naar Amsterdam.

 

1-04-2007 16:30 Sneek

Neen, het is geen grap. We liggen bij de tuiger en morgen gaat de mast er op. We zijn heel nieuwsgierig hoe de Forna er dan uit gaat zien!!!

 

31-03-2007 18:00 Enkhuizen

Nog bijtijds in Enkhuizen aangekomen. Er liggen toch nog aardig wat boten in de oude haven. Gezellig sfeertje en leuk om hier weer eens te zijn en al helemaal om hier met de Forna te zijn. Het Ijselmeer ging prima al zorgde de typische ijselmeergolfje bij windkracht vijf voor de eerste echte bewegingen van de boot. Ook het eerste buiswater hebben we over de boot gehad. Onze opstappers hebben de boot prima gestuurd. Blijkt maar weer hoe goed het ontwerp stuurt…

 

30-03-2007 20:30 Utrecht

We zijn gekomen tot een mijl of 8 in het Amsterdam-Rijn kanaal. We overnachten voor een in ongebruik geraakte sluis van het oude deel van het Merwedekanaal , een zij arm van het AR-kanaal. De boot heeft zicht prima gehouden, de motor loopt goed en wat echt opvalt is het bijzonder goede stuurgedrag van de Forna. Voor de sluis van Vianen hebben we geoefend met aanleggen en achteruit varen in afwachting van onze schutting en dat ging verbazingwekkend gemakkelijk. Morgen gaan we verder over het AR-kanaal en hopen we tot Enkhuizen op het Ijselmeer te komen. Morgen komen François en Hélène aan boord om Ank af te lossen. Waarschijnlijk varen ze een stuk AR-kanaal mee en maken ze de maidentrip over het eerste gedeelte van het Ijselmeer mee.

 

30-03-2007 11:00

Het werd gisteren te laat om nog bij daglicht een redelijk stuk te varen. We hebben dus lekker in de haven geslapen. Onze eerste nacht op de Forna!!!. Het was geweldig. Heerlijk om wakker te worden in de boot. Voor mij (Dennis) kwam voor het eerst een soort van voorzichtig besef dat al die jaren van bouwen nu echt resulteren in een varend thuis. Het was heel onwerkelijk om de trossen los te gooien en drie dagen varen voor de boeg te hebben. Dat was lang geleden……….DRIE DAGEN…en….SAMEN !!!!

 

29-03-2007 9:56

De kiel is weer nat! De boot is zojuist te water gegaan. Er zijn weddenschappen afgesloten op de positie van de waterlijn. Wat ik vermoede omt uit: de voorzijde van de waterlijn raakt net het water terwijl deze er bij de spiegel nog ruim 5cm bovenuit steekt. We hebben teveel gecorrigeerd voor het typische “achteroverliggen” van de Forna. We moeten zo snel mogelijk onderweg naar Sneek. De tuiger aldaar wil a.s. maandag de mast zetten.

 

21-03-2007 3:00

Er wordt nog steeds geschuurd. Vandaag zouden we te water hebben willen gaan, maar er zijn weer enkele onvoorziene zaken die meer tijd hebben gekost. Zo is de koppelleiding van de dieseltank een spelbreker. Deze wil maar niet dicht en blijft ‘tranen’. We besluiten het rigoureus  te veranderen want lekkende diesel in de boot willen we niet. Verder is de interieur ploeg lekker bezig en zouden we het liefste ook echt alle laklagen af willen maken. Buiten is het akelig fris en in de loods is het goed toeven en droogt de lak ook prima. We besluiten de tewaterlating een week op te schuiven.

 

07-03-2007 10:35

De timmermannen zijn bijna klaar. Vandaag hebben we de vloer afgenomen. Het was in één wordt prachtig. We waren er allebei wel even stil van: is dit echt onze boot??

Een nieuwe mijlpaal: de boot gaat uit de timmerloods naar een kleinere ‘prive’ loods. Hier kunnen we meer uren maken en gaan we proberen het interieur zo goed mogelijk te conserveren. Het plan is vijf (5 !!) lagen blanke lak op al het hout en zelfs zeven lagen op de vloer. Ook het onderwaterschip behoefd nog enige aandacht: er moet geschakeld worden van het tweecomponenten systeem naar een goede body voor de ééncomponent antifouling lagen. Ook hier willen we een goede laagdikte halen dus de komende weken wordt het schuren, schilderen, schuren, schilderen, schuren, schilderen, schuren, schilderen, schuren, schilderen enz.

 

25-01-2007 01:00

Het gaat supper! De natte cel, navigatiehoek en het kombuis zijn geplaatst. Wat opvalt is dat de binnenruimte alleen maar groter lijkt te worden, ondanks dat er natuurlijk ruimte wegvalt door de geplaatste meubels.

 

 

12-01-2007 03:00

Allereerst een goed en gezond 2007 toegewenst aan alle lezers van deze site!

Even een korte update. Er wordt druk getimmerd door Bert Goorden en zijn mannen. Het ziet er allemaal prachtig uit. Er is gestart met de voorkooi en vervolgens is de achterkooi geplaatst. Nadat de kozijnen gemaakt zijn is ook het hoofdschot, net voor de mastondersteuning en het schoot tussen kombuis en achterkooi geplaatst. Momenteel wordt de natte cel betimmerd en wordt er door ons druk gepuzzeld met ovens, wasbakken en toiletpotten om te komen tot definitieve keuze’s en dan ook de inbouwmaten vast te leggen. Dit kost best veel tijd door gebrekkige technische- en maatvoeringsinformatie. Tussen de timmerbedrijven door leggen wij elektra, water en gas buizen en doen tal van klusjes die toch altijd weer meer tijd kosten. Inmiddels is het stuurwerk ook volledig geplaatst en afgesteld, dus tijdens de volgende trip, die gaat overigens naar de mastenmaker, kunnen we met het stuurwiel sturen. Ben nieuwsgierig wanneer dat zal zijn!

 

09-11-2006 11:00

En weer uit het water. Het wordt al een aardige routine. Nee, het maakt niet uit waar je de stroppen zet. Als je er maar eentje vóór en eentje achter de kiel doet. Ja je mag al hijsen hoor. Het maakt niet uit dat de motor nog draait, we hebben toch kiel koeling. Lekker makkelijk zo’n no-nonsense schip. Om 12:30 staat de boot aan de timmervloer, haar thuishaven voor de komende maanden.

 

08-11-2006 16:30

Aankomst in Dintelmond. De boot vaart prima. Bij 1500 toeren varen we een comfortabele 5,5 knopen. Bij 1750 toeren 6,3 knopen en met een beetje meer gas zitten we op rompsnelheid, 7,5 knopen. We hebben nog niet vol gas gegeven om de motor een rustige start te gunnen. Snel nog even een babbeltje maken met de timmermannen.

 

08-11-2006 13:00

Tussenstop om te tanken in de Kilhaven bij Willemsdorp. Het weer is slechter aan het worden en we hebben een straffe wind op de kop. De opkomende mist en motregen maken het koud, maar binnen in de boot is het heerlijk. We liggen naast de Forna van Richard. Hij moest eens weten dat wij nu hier liggen. Hij zou direct stoppen met werken en komen kijken.

 

08-11-2006 10:30

We maken los voor de ‘maidentrip’ naar Dintelmond. We hebben het plan gevat om via het Wantij en de Ottersluis naar het Hollandsdiep te varen en niet via de Kil. Kunnen we het rustig aan doen en hebben we nog geen drukke scheepvaart in het begin. Het is wel wat langer varen, maar dat is geen probleem, het kan ons niet lang genoeg duren!

 

07-11-2006 23:20

Stiekem in het donker de trossen losgegooid en een stukje gevaren. Genieten!! De boot sprint vooruit nu de teugels los zijn.Wat luistert de boot goed naar het roer en het manoeuvreren op de motor gaat ook prima. Ik kan geen genoeg krijgen van het draaien van bochten en het droog oefenen met aanleggen. Het is dat het donker is en de havendienst in de buurt is anders had ik de hele nacht wel kunnen varen. Morgen onze ‘maidentrip’naar Dintelmond.

 

06-11-2006 23:00

Motor voor het eerst gestart. Hij sloeg direct aan en loopt heel mooi.

 

04-11-2006 10:30

Geen gezicht. De kleine Kolibrie die onze 37-voeter naar de werf sleept. Gaat eigenlijk nog best vlot want om 10:45 meren we af aan de werf. Na veertien weken weer op de plaats waar alles begonnen is. Nadat het stuwdruklager opnieuw is gemonteerd i.v.m. een kleine scheefstand hebben we de motor op de fundatie gezet. Nu de zaak nog ‘even’ af monteren.

 

03-11-2006 02:40

Eindelijk de laatste hand gelegd aan het PU-verwijderen. WAT EEN ENORME KLUS is het geweest. Zaterdag willen we naar de werf om de motor te plaatsen. Woensdag moeten we onderweg naar de timmerman in Dintelmond.

 

15-10-2006 13:00

Aankomst WSV ‘Biesbosch’ Voor het eerst met de nieuwe boot in onze jachthaven. Wat een feestelijke intocht zou moeten worden wordt nu overstemd door de PU-isolatie ellende. Het bericht van enorme tegenvaller is ons al vooruitgesneld en iedereen in de haven en vele andere bezoekers hebben het er al over.

 

14-10-2006 11:35

Weer te water. Zo snel mogelijk de luiken en ramen plaatsen om de boot wind en regen dicht te maken.

 

13-10-2006 20:00

Het PU verwijderen wordt nog een hele klus. We zijn met vier man aan de slag gegaan en het schiet totaal niet op. Zo ongeveer elk soort gereedschap uitgeprobeerd om het harde schuim (twee componenten) te verwijderen, maar niet echt een ideale oplossing gevonden. Het blijft een combinatie techniek met een reciprozaag voorzien van een speciaal omgezet zaagblad, een haakse kapzaag en een grove rasp.

Morgen zouden we te water gaan en de motor gaan plaatsen, zodat we woensdag naar de timmerman konden gaan, maar we hebben besloten de boot naar Dordrecht terug te slepen. Hierdoor is de boot dichter bij huis, zodat er minder reistijd verloren gaat voor ons en onze helpers. De timmerman gebeld om uitstel te vragen. Er kan donderdag niet begonnen worden met betimmeren!

 

11-10-2006 20:00

Een dag na het isoleren. Een drama. Er is veel te veel isolatie gespoten. Hoeveel te veel is niet te zien want bijna al het grondhout is volledig ondergespoten. We zijn begonnen met het verwijderen van het PU-schuim op de plaatsen waar we grondhout verwachten. Dit kan nog wel eens een hele klus gaan worden.

 

10-10-2006 3:00

Eindelijk klaar met het schilderen en grondhout zetten. Morgen (eigenlijk vandaag) gaat het isolatiebedrijf PU-sprayisolatie aanbrengen. Dit schuim komt direct tegen het met epoxy geschilderde staal en tussen het grondhout. Een perfecte en duurzame isolatie.

 

27-07-2006 10:30

Sleep naar de firma Crezée te Lage Zwaluwe om te schilderen. Om 11:50 is de boot weer op het droge gezet. De boot heeft slechts 28 uur in het water gelegen. Slechts oppervlakkige roest was zichtbaar, maar voor ons was de tijd in het water veeeeeel te kort.

 

26-07-2006 06:40

De boot is te water! Uiteindelijk, na een zo’n zes jaar bouwen drijft onze boot op het water van het Wantij. Hier hebben we jaren naar uit gekeken en op mooie zomerse dagen zoveel bekenden voorbij zien varen. Nu drijven we zelf en hebben we een ere rondje gevaren. Weliswaar op sleeptouw maar het was fantastisch! De boeg van de boot ligt nog wel erg hoog in het water, maar er moet dan ook nog een volledige betimmering in.